wienerzucker.blogg.se

Zucker for Wien *Gööteborg*.

Sommar i P1 - Maxida Märak

Kategori: Sommar & Vinter i P1

Ännu ett namn jag var tvungen att googla. Maxida är artist, rappare och hiphop-producent, född och bosatt i Jokkmokk. Det är väldigt sällan samer kommer till tals i media så att få höra Maxidas tankar kring rovdjursjakt, gruvindustri, exploatering och samerättigheter var väldigt tankeväckande och intressant. Hon berättar också om självmord bland samer och snudd på övernaturliga upplevelser. Bra musik med bland annat Kitok och Lana Del Ray. Bästa låten hon spelade var enligt mig sin egen "Mitt största fan".
 
Producent: Lisa Wede
 
Lärdom jag tar med mig: Lärare är inte gudar. De är lärare. (Tolkning: det finns hopp även för folk som inte är gjorda för gymnasiet, eller kanske snarare som gymnasiet inte är gjorda för).
Betyg: 7/10
 
 
Kommentera inlägget här: