wienerzucker.blogg.se

Zucker for Wien *Gööteborg*.

Pekingente

Kategori: Humor, Restaurant, Tjugoandra, Wien

Igår var det dags för reunion  (även om jag och vissa lagmedlemmar sett även emellan). Vi sågs åter igen på Asia Restaurant Jasmin i Wiens Tjugoandra Bezirk. 
 
Rätt udda kombo tror jag vi utgör. Valet av restaurant får nog också anses som rätt udda. Stället ligger mitt i ett industriområde längs med motorvägen. En av lagmedlemmarna vägrar åka med hit eftersom han vid ett besök sett en råtta ränna runt där. (Kuriosa: ett annat stammishak till dessa filurer är den så kallade fågel-pizzerian som kryddar sina pizzor med fågelfjädrar från papegojan i buren bredvid pizzaugnen) 
 
Mattias, en gouemet av rang styrde som rubriken antyder upp något jag aldrig testat förut, Pekinganka. Jag har smakat anka några gånger förr och inte gillat det, tycker det smakar skosula.
 
Om jag förstått det hela rätt så bådas pekingankan i kokande vatten och hängs därefter upp för att torka. Där hänger den sedan ett dygn eller så och under tiden gnider man in skinnet med en blandning av kryddor, salt och socker. Sedan  rostas den över öppen eld. Jag vet inte om det alltid är så, men vår anka kom in hel till bordet och kocken skar upp den där och då. Serveras gör det med tunna tunna pannkakor, sås och mango. Vad tyckte jag?
 
Inte så gott. Får bli något vegetariskt eller med fisk nästa gång. Men kul hade vi i alla fall. 

 

 
 

KOMMENTARER:

  • Jessica säger:
    2016-04-23 | 15:04:11
    Bloggadress: http://yiskha.blogg.se

    Oj udda med restaurang vid motorväg. Det där med råttan lät inte så aptitligt. Men förhoppningsvis är d hygieniska ändå. Fjädrar på pizzan?! Synd att du inte var nöjd med maten 😐

  • snie.blogg.se säger:
    2016-04-24 | 09:36:33
    Bloggadress: http://snie.blogg.se/

    Alltså, jag blev inte sugen på pekinganka efter den beskrivningen. Haha.

Kommentera inlägget här: