wienerzucker.blogg.se

Zucker for Wien *Gööteborg*.

Terra Rossa

Kategori: Femte, Restaurant, Sextonde, Wien

Då mamma och pappa kommer på besök sätts mina kulinariska färdigheter på prov. Inte som i att jag måste laga mat själv, men de är som sagt riktiga gourmeter och mina stamm-hipster-hak går inte riktigt hem alla gånger. Pappa är speciellt svår att övertyga, han är exempelvis "allergisk" mot vegetarisk mat. Det regionala österrikiska köket med mycket tung mat och rejält tilltagna portioner passar honom således som handen i handsken. Ett besök till en Heuriger är sowieso ett måste vid besök från utlandet. Det finns jättemånga bra Heuriger, först var jag inne på "Zum Berger" som Emilie tipsade om häromsistens, men sen kom jag på Terra Rossa i Wiens Sextonde Bezirk. Michi, en kompis (eller egentligen är bekant en bättre benämning), tog över denna del av familjeföretaget för bara någon månad sedan. Denna Heuriger är lite "modern" och bjuder en fusion mellan klassisk österrikisk mat och det kroatiska köket (Michis mamma är från Kroatien). Deras andra restaurant, Heuriger Sissi Huber, är mer traditionell. Gemensamt för båda fillialerna är att det endast serveras lokalproducerade viner från egen odling, vilket såklar inte gör saken sämre. 
 
Vi var helnöjda allihopa! Jag åt räkor i en supergod sås till förrätt och Tiramisu till efterrätt. 
Innan restaurantbesöket blev det också en födelsedagsfika på Gregors Konditorei i WIens Femte Bezirk.
 

KOMMENTARER:

  • snie.blogg.se säger:
    2016-10-08 | 08:10:50
    Bloggadress: http://snie.blogg.se/

    mysigt med besök hemifrån och så gott ni har det =)

Kommentera inlägget här: