wienerzucker.blogg.se

Zucker for Wien *Gööteborg*.

Frustrerad

Kategori: Jobb, Kulturkrock, Tankar, Österrike

Jag vill inte gå in på för mycket detaljer kring mitt jobb men utan att säga för mycket kan jag säga att de sista dagarna varit e.x.t.r.e.m.t. frustrerande. Jag har tidigare flera gånger känt mig osäker i min kontakt till produktionscheferna (alla män) men tänkt att jag nog bara inbillar mig eller att jag nog genom min osäkerhet själv är skyldig. Ofta (...alltid) om de behövt hjälp med något eller haft något jobb ledigt har de vänt sig till min manliga trainee-kollega. Om jag har erbjudit min hjälp har det ofta hetat att det inte finns något behov. Såklart har jag börjat tvivla på mig själv och mina kompetenser (... eller bristen på dem). 
 
De senaste dagarna har jag och två av mina trainee-kollegor, en manlig och en kvinnlig, suttit back office och hjälpt till med diverse uppgifter under en pågående inspektion. Produktionscheferna springer in och ut och en riktigt känner stressen, att det finns mycket att göra och att behovet av hjälp är stort. Under dessa tre dagar har inte en enda produktionschef så mycket som tittat åt mitt håll. Inte hälsat, att be om hjälp inte att tala om. Behandlingen av min kvinnliga trainee-kollega har sett likadan ut. Istället vänder de sig till den manliga traineen, som i sin tur splittar den inkomna uppgiften i tre, vi hjälps åt att lösa den och lämnar tillbaka den till uppdragsgivaren. I morse var jag så arg/frustrerad att jag nästan började gråta. 
 
Att jag inte känner mig lika osäker på mig själv längre i och med att min extremt kompetenta, duktiga, vältaliga och oblyga (kvinnliga) trainee-kollega behandlas på precis samma sätt som mig är en klen tröst. Åtminstone vet jag nu att jag aldrig under några omständigheter kommer söka mig till den här delen av företaget. Vill jag jobba i produktionen blir det till att växla till Stockholms-siten. Förhoppningsvis ergibt sich was inom någon annan del av WIen-organisationen, en del där jämnställdhetsnivån inte är kvar på stenåldern.
 
Jag har naivt tänkt att så länge en gör ett gott jobb är saken biff, oavsett kvinna eller man. Dags att tänka om?

KOMMENTARER:

  • Jessica säger:
    2017-01-11 | 22:21:03
    Bloggadress: http://yiskha.blogg.se

    Hemskt att det ska behöva vara så. Kan verkligen förstå din frustration. Så sjukt att man som kvinna ska bli behandlad sämre pga sitt kön, inte okej alls. Jag är säker på att du är kompetent och duktig, att det inte är det som det handlar om. Så tragiskt att vi inte kommit längre i samhället.

  • Moa säger:
    2017-01-12 | 17:20:50
    Bloggadress: http://moaaupperaustria.blogg.se

    Nämen oj jag förstår dina frustrationer, skulle också blivit frustrerad om jag var i en sådan situation...

    Svar från din kommentar: Tack jag ska verkligen ta med mig de orden. Jag har ju verkligen fått fina minen genom min erasmustid!! Snöbollskriget blev flyttat till fredag, så då får vi se.. men idag regnade så får se om snön ligger kvar tills imorgon :)

Kommentera inlägget här: