wienerzucker.blogg.se

Zucker for Wien *Gööteborg*.

Good Cop Bad Cop

Kategori: Kulturkrock, Tankar

Varning för låångt inlägg.
 
Jag har egentligen aldrig haft någonting emot poliser. Har faktiskt blivit stoppat flera gånger hemma i Sverige för allmän kontroll, ni vet blåsa, visa bilpapper osv. Alltid blivit trevligt memött. Även sena utekvällar har jag sett mången polis som tar hand om överförfriskade personer, alltid på ett respektfullt sett. 
 
I Österrike har jag haft mindre tur:
 
Det började under exjobbstiden med att polisen kom till kontoret för att hämta mig då jag missat att inom tre månader lämna in min Anmeldebescheinigung - ett dokument som i princip styrker att jag kan försörja mig själv och inte är i Österrike för att utyttja det sociala systemet (... jag troddde gränsen var sex månader).Således befann jag mig olagligt i landet och skulle avvisas. Som tur var kände min dåvarande svärfar mycket folk i byn och det hela fick ett odramatiskt slut.
 
Några månader senare hade jag besök. En rätt sen kväll då jag skjutsat hem dessa till sitt hotell blev jag stoppad i en poliskontroll. Mitt ute i nowhere mitt i natten. Poliserna bad mig följa med till deras VAN, vilket jag såklart gjorde. Under tiden den ena frågade ut mig ("vad gör du här?", "vad jobbar du med?", "varför har du en österrikisk bil?") sökte den andra polisen igenom Folke. Jag tror aldrig jag varit så rädd förut, var säker på att det var en falsk poliskontroll och att de snart skulle råna eller slå ner mig. 
 
Igår efter konserten (mer om den i ett separat inlägg) var det så dags igen. Jag cyklade hemåt med ett lyckorus i kroppen. Jag hade just sett min stora idol och secret crash uppträda i en intim konsert med privat känsla, fantastisk musik, galen stämning. Jag var upprymd och hög på livet helt enkelt. Det varmt i luften, månen sken så mäktligt och jag lyssnade på Casablancas i lurarna för att bevara stämningen från konserten lite till. En såndär stund då man kommer på sig själv med att vara lycklig liksom. Jag tror ni förstår. Plötsligt kör en polisbil upp jämsides med mig och ber mig kliva av cyckeln samt säger något mer. "Ich habe dich nicht ganz verstanden" (förlåt, jag hörde inte riktigt vad Du sa) sa jag och stannade. Då tog det hus i helvete "WIR SIND NOCH NICHT BEI DU!" (jag gjorde alltså misstaget att inte Ni:a konstapeln, vilket han påpekade). Han fortsatte med att skälla ut mig för att mitt baklyse skymdes av min fladdrande kjol (... "nästa gång kanske du skulle välja en kortare kjol?"). Han påtalade att jag var lika dum som jag såg ut, att jag skulle vara glad att han inte gav mig böter och att jag skulle passa mig jäkligt noga, visste jag vem det var jag mopsade upp mig emot? Då hade jag alltså inte sagt mer än "förlåt, jag hörde inte riktigt vad Du sa". Jag sa ingenting mer heller, tror jag hamnade i någon form av chock-tillstånd. Nåväl, då polisen skällt klart och kört iväg kom tårarna (... jag är ganska blödig av mig). Sen cyklade jag gråtandes hem så snabbt jag kunde. Bättre slut på en annars underbar kväll hade jag kunnat tänka mig. 
 
Ursäkta allt ordbabbel, jag var bara tvugen att ventilera av mig lite.
 

KOMMENTARER:

  • snie.blogg.se säger:
    2015-06-03 | 09:07:34
    Bloggadress: http://snie.blogg.se/

    Men seriöst vad e det för poliser?? Vill visa sin makt eller?? Usch. Jag hade oxå blivit blödig och de där med vanen var läskigt! Vet inte vad jag hade gjort! Poliserna är i Sverige upplever inte jag så läskiga.

    Jag spar inte till nån speciell resa, men tänker kanske det blir av så då har jag lite =)
    Ledig dag...jag är ju uppsagd och påbörjat timvik. Vilket innebär inte heltid under sommaren = stämpla upp resten = 7 dagars karens från a-kassan..fy f*n.. Kul när det är sommar och man vill hitta på saker! Men men, säker på de löser sig så småningom.

  • Emilie säger:
    2015-06-03 | 09:18:51
    Bloggadress: http://www.mittiemellan.wordpress.com

    Alltsa jag blir sa jävla förbannad! Idioter finns det verkligen överallt men det hjälper ju inte när man star där och blir utskälld. Jag har blivit pahoppad fran sidan med ett "san ma leicht farbblind heut!?!?!" för att denne polis tyckte att jag gick mot rött. Fattar inte hur de tänker, de är ju redan i överläge. Stor stor kram!!!

    Svar: Uscha! Har mött massa trevliga poliser ocksa men det blir lätt att man glömmer dem o bara minns de riktiga idioterna.
    Anna Elina

  • Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ säger:
    2015-06-03 | 18:35:37
    Bloggadress: http://patriciac.blogg.se

    Men vilka läskiga saker du varit med om. Jag hade börjat grina som ett litet barn på alla de där.
    I Sverige är inte polisen så skrämmande, så länge man sköter sig;)

    kram

  • Anna säger:
    2015-06-04 | 07:14:23
    Bloggadress: http://www.annapannapuff.se

    Så är det tyvärr lätt inom sjukvården också:(, idioterna får rubriker och fastnar i folks minnen - änglarna passerar obemärkta. Vissa människor njuter av den lilla makt som ingår i deras gebit, till elcentral bussförare som stänger dörren preciiiiis framför näsan på dig. Tyvärr är det sådana poliser du haft oturen att möta, inte motsatsen, som är stolta över sina jobb, känner ansvar och vill hjälpa människor.
    Hoppas allt känns bättre nu och att konsertupplevelsen klarar det brutala slutet.
    Sv: Ja, hur går det med dina egna jordgubbar? De svenska blir nog klara till midsommar, men tyvärr inte till skolavslutningarna:(. Den 18/6 får jag sommarlov och visst låter det coolare än semester? Klurar på något inlägg som summerar första terminen men jag trivs oerhört bra!!!

Kommentera inlägget här: