wienerzucker.blogg.se

Zucker for Wien *Gööteborg*.

Vinter i P1 - Emil Jensen

Kategori: Sommar & Vinter i P1

Emils Sommarprogram tyckte jag var ett av sommarens absolut bästa. Hur skulle detta kunna toppas? Det kunde det, åter igen slår han till med ett kalasprogram! Producenten, Lena Resborn, är samma som vid förra programmet. Programmet omfattar allt från missförståndets möjligheter, mänskliga rättigheter, omänskliga svårigheter till kärlekens svårmodigheter. På ett humoristiskt och poetiskt sätt berättar Emil om hur misstag ibland visar sig leda till något gott. Och jag med Krunegård som usgud fick såklart upp denna textrad i huvudet: 
 
och jag skattar mig lycklig som körde fel när jag vet hur rätt det blev
 
Emil beskriver i samma veva hur primitiv den mänskliga hjärnan är som tolkar alla intryck så att ens egna åtsikter/erfarenheter ständigt bekräftas. Detta kan till exempel belysas med exemplet nykär/nyseparerad, då kärestans ansikte kan ses i allt från en lövhög till en kaffesump. Åter igen tänker jag på Krunegårds-lyrics:
 
 alla filmer, alla böcker handlar om dig. alla ryggar tillhör dig tills jag går fram "förlåtjag trodde det var någon annan"
 
På tal om kärlek. Emil berättar på ett humoristiskt men samtidigt utelämnande och personligt sätt om sin separation, som jag tror inte ligger alls så långt tillbaka i tiden. 
 
Producent: Lena Resborn
 
Lärdom jag tar med mig: ibland, kanske till och med ofta, kan det visa sig att ett misstag eller någonting dåligt leder till något bra.
Betyg: 9/10 
Kommentera inlägget här: