wienerzucker.blogg.se

Zucker for Wien *Gööteborg*.

Sommar i P1 - Gloria Ray Karlmark

Kategori: Sommar & Vinter i P1

Jag fashinerades av Gloria Ray Karlmarks berättelse redan i våras då hon gästade morgonpasset. Det gjorde egentligen inte så mycket att Sommarprogrammet blev rätt snarlikt, en viktig historia tål att berättas och lyssnas till fler gånger än en. 1957 slog USA:s högsta fast att segregaring inte var förenligt med författningen.  Sydstaterna ville inte acceptera detta. Då Gloria tillsammans med åtta andra afroamerikaner börjar på en tidigare "vit" skola är mottagandet minst sagt kyligt. Det slutar med att president Eisenhower sänder elitsoldater för att eskortera de nio ungdomarna till, under och hem från skolan. Gloria blev och är en kämpe utan att själv ha valt det. Så sjukt att dessa händelser inte ligger mer än 60 år tillbaka i tiden! President Clinton steg dessutom ett hack eller två i mina ögon efter hennes skildring av då han blev guvernör i stan.
 
Producent: Elisabeth Åsbrink
 
Lärdom jag tar med mig:
 
Bra sätt att tänka kring emigration och flyktingar: "Min farfar var slav, min farmor var indianska och min mormors far var skotte. Jag är Amerika."

"Det är viktigt att inte bli en del av den tysta majoriteten. Den som mobbas, diskrimineras, utestängs lever med det i sin kropp livet ut. Det glöms aldrig. Kroppen kommer ihåg även de tårar som hölls tillbaka. Därför ber jag Dig att behandla andra så som du själv skulle vilja bli behandlad. Våga säga emot fördomar och orättvisa. Becy i High School vågade ge mig ett enkelt leende. Och det räckte länge."

Betyg: 8/10

KOMMENTARER:

  • Elin Karlmark säger:
    2016-07-15 | 16:04:13

    Fint skrivet.

Kommentera inlägget här: