wienerzucker.blogg.se

Zucker for Wien *Gööteborg*.

Sommar i P1 - Tom Malmquist

Kategori: Sommar & Vinter i P1

Här snackar vi nyskapande upplägg. Tom lägger upp hela sitt program som ett brev til sin dotter som hon kan öppna och läsa då hon blivit vuxen. Programmet var tungt att lyssna på. Det var djupt berörande och tårarna rann ner för min kind mer än en gång. Tom skildrar hur hans fästmö dör i akut leukemi samtidigt som dottern, hon som är mottagaren av programmet, räddas. Några månader efter fruns död så dör sedan hans pappa. Sorg. Sorgbearbetning. Förändring. Han beskriver allting så detaljrikt att man ser allting framför sig. Då han pratade om hur han kliat sin dotter på ryggen varje kväll vid nattning brast det nästan, exakt så har jag också blivit nattad, egentligen ända fram till jag flyttade hemifrån. Musikvalen är nog det enda lilla minuset jag har.
 
Producent: Kristin Lundell
 
Lärdom jag tar med mig: Fanns sjukt mycket med, skulle egentligen vilja skriva ner hela manuset. Men för att lyftra fram något: 
 

De bästa råden och tipsen har jag märkt kommer sällan som uppmaningar. De uppstår i förtroliga situationer och presenteras för det mesta som uppriktiga frågor. En bra relation är just så, den består av uppriktiga frågor.

 

 

En bra relation tycker jag, ska få dig att känna ett sådant lugn att du inte vill sluta att utvecklas till det bättre. 
 
Betyg: 10/10
Kommentera inlägget här: