wienerzucker.blogg.se

Zucker for Wien *Gööteborg*.

Der Ohrwurm

Kategori: Boende, Humor, Wort Des Tages

...är ett substantiv som beskriver "att ha/få en låt på hjärnan".
 
Det är intressant det där med att tala flera språk. Vissa ord (som klassikerna lagom, fika, mormor vs farmor, pojkvän vs vän) saknar jag på tyska. Andra ord (som nu detta exempel, Ohrwurm, Vorfreude, Fernweh, ...) saknar jag istället på svenska. Det är inte så lätt alla gånger. Tysken trodde till exempel länge att jag, då jag sa "upp och hoppa" sa "upp och snoppa". Rätt kul tänkte jag. Så...
 
...låt mig presentera dörrmattan i den nya lägenheten:
 

KOMMENTARER:

  • Jessica säger:
    2017-05-11 | 06:51:59
    Bloggadress: http://yiskha.blogg.se

    Haha ja finns alltid ord man saknar när man är i andra länder. Som när jag bodde i Sydafrika, då kunde jag ju inte använda ordet lagom. Haha dörrmattan, så rolig! 😃

Kommentera inlägget här: